Оқу ақысына білім сапасы сай ма?
Опубликовано:
Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық мемлекеттік университетінің ең жоғары ақысы – 505 мың, ал өткен жылғысы 490 мың теңге болған. Қара шаңырақ атанып кеткен білім ордасының 2009-10 жылдардағы төменгі бағасы болса, 310 мың теңгеге жетеғабыл.
С.Асфендияров атындағы Қазақ Ұлттық медициналық университеті 2010-2011 жылға оқу ақысын 569 мың теңге көтерген, өткен жылғысы 505 мың теңге шамасында. Естеріңізге сала кетейік, аталған ЖОО-да барлық факультеттер үшін баға бірдей.
Қазақ ұлттық қыздар педагогикалық университетінің жоғарғысы 180 мың теңге болса, төменгі ақысы – 160 мың, өткен жылғымен салыстырғанда 20 мыңға қымбат.
Қ.Сәтбаев атындағы Қазақ ұлттық техникалық университеті 2009-2010 жылдары 288-320 мың теңге аралығында болса, қазір 336- 464 мың теңгені құрап отыр.
ҚБТУ қазір 1 миллион 400 мың, ал төменгісі – 635 800, ең жоғарғы ақысы биыл өзгермепті, есесіне ең төменгі ақысы өткен жылы 562 500 теңгені құраған.
Оқу ақысынан бөлек ата-аналардың балаларының жүріп-тұруына да айтарлықтай шығындануларына тура келеді.
Еліміздегі "көбейтуден басқасы адыра қал" принципіне беріктердің бірі – оқу ақысы. Онсыз да атынан ат үркетін оқу ақысы тұрақтана ма десек, жоқ, керісінше, кемерінен асып барады. Байқаймыз, бағаны тізгіндеуді ешкім қаламайтын да сыңайлы. Қайта еркіне жіберуге ләббай. Елдегі ЖОО-ларда білім алып жатқандардың басым бөлігі қарапайым халықтың балалары екендігін ескерсек, олар үшін қаржы мәселесі қаншалықты қиындық туғызып жатқандығы тек соларға аян. "Түйе сойған ешкі сойғаннан дәметіпті" деген осы.
Әйтпесе басқа – басқа, жастардың білім алуына барынша мүмкіндік жасауға министрліктің өзі мүдделі болса игі еді. Елдегі білім саясаты құдды бір негізгі міндетінен гөрі кірісті көбірек ойлап кеткен сияқты. Бұл – бір. Екіншіден, ақысына сай студенттер оқу барысы кезінде барлық керек-жарақпен қамтамасыз етілсе мейлі дейсің ғой. Мәселен, оқу құралдары жеткілікті емес.
Студенттердің өздері оқып жатқан ЖОО-ның кітапханасынан алыстап, қаладағы кітапханаларды кезіп жүргендері. Дәл солай интернетпен де толық қамтамасыз етіп отырған жоқ.
Сол үшін қаладағы интернет клубтарда отыруға мәжбүр болады. Тіпті білім сапасы да барған сайын кері кетіп барады. Сонда жарты миллионға жуық ақшаны ата-аналар не үшін төлейді? Шыны керек, өздері де білмейді.
ЖОО-лардың оқу ақыларының тым қымбаттығы, қарапайым халықтың қалтасының көтере бермейтіндігін жоғарыда келтірілген сандардың өзі-ақ айтып тұр. Ешкімге жасырын емес, елдегі жалақы мөлшері шамамен қазір 50-60 мыңның үстінде. Егер балаңның жоғары білім алуын қаласаң, 10 ай бойы жалақы алмайсың деген сөз. Бұл тек бір жылдың оқу ақысы ғана. Оны айтасыз, кейбір ЖОО-лар оқу ақысын төлеудің уақытын тым шектеп қойған. Талапты орындамасаң, жағдайың мүшкіл.
Бұлай жалғаса беретін болса, халықтың арасынан баласын оқытуға мүмкіндігі барлар саны біртіндеп азая беретіні айтпаса да түсінікті.
Бұл пікірімізді біз төмендегі деректердің көмегіне жүгініп айтып отырмыз.
2010 жылы 138 162 түлек мектеп бітірсе, оның 110 118-і ҰБТ тапсыруға өтініш білдірген
2010 жылы 138 162 түлек мектеп бітірсе, оның 110 118-і ҰБТ тапсыруға өтініш білдірген. Алайда Ұлттық бірыңғай тестілеуге барлығы 107 543 оқушы қатысқан-ды. Демек, мектеп бітіріп шыққан балалардың 30 мыңнан астамы ҰБТ-ға қатысқан жоқ. Оның себеп-салдары әртүрлі болуы мүмкін. Біздің ойымызша, басым бөлігінің кейбір ата-аналардың баласын оқытуға қаржы-қаражат тауып бере алмайтындығы себеп. Оған күмәнімізден сеніміміз басымырақ. Әйтпесе мына нарық пен технология заманында кім білім алғысы келмесін, қай ата-ана баласына соны тілемесін. Әттең, қол қысқа...
Жоғарыда сөз болған 107 543 баланың грантқа ие болу бәйгесіне биыл 82 607-сі қатысқан. Ал 2010-11 оқу жылына 35 425 грант қарастырылған. Енді қараңыз, орта білім алып шыққан барлығы 138 162 баланың тек 35 425-інің бағы жанған. Рас, грант мөлшері аз да болса жылда көбейіп келеді.
Мәселен, 2005 жылы – 31 210, 2006 жылы – 32 490, 2007 жылы – 33 190, 2008 жылы – 33 490, 2009 жылы – 34 840. Бірақ білінер-білінбес. Ал бір көзін қысып қойып, гранттың 1000-ға көбейгендігін айтқанда, базбіреулер жұрттың көңілінен шықтық деп ойласа керек. Қайдам, оған риза болған жұртты көрсек, неғыл дейсіз.
Керісінше, мамандар таратқан мына ақпараттың кімге болса да ой салары анық, дәлірек айтсақ, студенттер саны жылдан- жылға азайып барады (кестені қараңыз).
Үшінші бір мәселе, білім саласындағы реформаға сәйкес, өткен жылдың наурыз айында Қазақстан "Болон" процесіне мүше атанды. Құзырлы министрлік "Болон" процесіне өту үдерісі 2015 жылға дейін толығымен аяқталады дейді. "Болон" процесінің толыққанды мүшесі болу үшін кез келген ЖОО ең алдымен ғылыми әлеуетін және заманауи материалдық-техникалық базасын қалыптастыруы тиіс. Ал бұған қыруар қаржы қажет. Тағы бір айта кетерлігі, Ұлы хартияға қол қойған ЖОО-ға автономды даму құқығы берілмек.
Яғни бюджетті өзі бөлу, оқу бағдарламасын өзі таңдау сияқты басымдықтарға ие болмақ. Енді айрықша тоқталып айтпағымыз, хартияға мүше ЖОО-ны бітірген студенттің шетелде жұмыс істеуіне еш бөгет болмайды, еліміздегі білім жүйесінің бәсекеге қабілеттілігі артады, маман дайындаудың үш циклы, яғни бакалавриат-магистратура-докторантура бойынша білім алудың мүмкіндігі тумақ. Бір сөзбен айтқанда, жаман емес.
Алайда мұндай артықшылықтар оқу ақысының едәуір қымбаттауына негіз болады деген болжам бар. Иә, ойлаудың өзі қорқынышты. Оның үстіне әлем сарапшыларының айтуынша, 2020 жылдары барлық мамандықтар бойынша міндетті түрде жоғары білімді болу талап етілмек.
Әңгімемізді түйіндей келе айтпағымыз, қазір тегін ештеңе жоқ, білім алғың келе ме, ақы төле. Ол – заңдылық. Алайда білім қолжетімді болуы керек.
Ілияс ИСАЕВ, экономист:
– Оқу ақысының көлемі қандай шығындармен есептелетінін нақты білмеймін. Бәлкім, мұғалімдердің жалақысы, коммуналдық шығын, оқу процесіне қажет құрал-жабдықтар т.с.с шығар. Қалай дегенде де, біздің елде оқу ақысы қымбат. "Бағаны қымбаттату арқылы мұғалімдердің жалақысын көтереміз" дейді. Бәрі – бос сөз. Мен сияқты лекция оқып жүргендердің еңбекақылары мардымсыз. Есесіне ЖОО басшылығының жалақылары жылда көбейіп отырады. Сіздерге өтірік, маған шын, олардың көпшілігі миллионға жуық ақша алады. Алайда олардың лекция оқып, студенттерге білім беруде тер төгіп жатқандары шамалы. Осындай әділетсіздіктер мұғалімдердің көңіл күйлеріне әсер етпей қоймайды. Бұл білім сапасының төмендеуіне әкеп соғады. Міне, оқуға ынтасы жоқ студенттер қайдан шығады?
Жолдасбек МӘМБЕТОВ, Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің оқытушысы:
– Егер халықтың тұрмыстық әл-ауқатын ескеретін болсақ, елдегі оқу ақысы қымбат. Бағаны жылда өсіріп, "мұғалімдердің жалақысын көтереміз" дейді, алайда ЖОО мұғалімдері оны еш сезініп отырған жоқ. Сонда сол қомақты қаржы қайда кетіп жатыр, ұғып болмайсың. Қазір елде жаңа мектептер көптеп салынуда. Бәлкім, қаржы сол жаққа құйылып жатқан болар. Алайда бір отбасының қыруар шығынға батып, баласын оқытамын деп ақ тер, көк тер болғанын ешкім қаламас.
Мен былай дер едім, қарапайым халық баласын ЖОО-ларда оқытуға қиынсынады екен, ондай болса, оқытпай-ақ қойсын, елге қара жұмыс күші де керек шығар. Бәрібір көпшілік балалар ертеңгі күні алған білімі бойынша жұмыс істемейді. Дипломы босқа жатады. Онда несіне сонша шашылады? Мәселен, бір топта 20-25 студент болса, соның тек бесеуінің ғана қабілеті бар. Сондықтан да керек мамандар санын ғана дайындау керек шығар.
Мақаланың түпнұсқасы: https://kaz.nur.kz/society/163855-oku-akysyna-bilim-sapasy-saj-ma/